Hvězdárna Vsetín logo Muzea regionu Valašsko logo Zlínského kraje
Kosmonautika

Kosmonautika I - Ariane 4

Ariane 4 je spolu s americkou raketou Delta 2 jednou z nejspolehlivějších kosmických raket současnosti. Od 15.6.1988 do 7.2.2001 se uskutečnilo přesně 100 startů této rakety v šesti modifikacích, z nichž byly pouze 3 starty neúspěšné (97% úspěšnost). Francouzská společnost Arianespace, provozovatel raket Ariane, vypustila pomocí této rakety okolo 170 družic více jak 15 zemí světa.

Ariane 44L
Obr. 1: Ariane 44L při startu ze dne 26.2.1999 z kosmodromu Kourou. Užitečné zatížení rakety tvořila saudskoarabská družice Arabsat 3A a anglická Skynet 4E [3].
První modifikací, která odstartovala 15.6.1988, se stala Ariane 44LP. První stupeň o délce 32,2 m a hmotnosti 243,6 t obsahuje 4 motory Viking 5C francouzské společnosti SNECMA o tahu 758,5 kN (ve vakuu). Za dobu své činnosti, tj. 206 sec, spotřebují tyto motory okolo 226 t KPL (UH–25 jako palivo a oxid dusičitý jako okysličovadlo). Druhý, 6,5 m dlouhý a 38,5 t těžký, stupeň vyrobila německá společnost Astrium. V druhém stupni je použit jeden motor Viking 4B o tahu 786 kN (ve vakuu). Jako pohonná látka je opět použita kombinace paliva UH–25 a oxidu uhličitého. Desetimetrový třetí stupeň pohání kryogenní motor HM–7B.

Za 780 sec své činnosti spotřebuje 10,8 t kapalného vodíku a kyslíku. Pro zvýšení hmotnosti užitečného zatížení, které v případě Ariane 44LP představuje 4 330 kg na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární (GTO), jsou na prvním stupni navěšeny 4 startovací urychlovací bloky, tzv. boostery. První dva, označené jako PAP, používají tuhou pohonnou látku (CTPB + chloristan amonný) a při startu vyvinou tah 1 250 až 1 490 kN (2x625 až 745 kN). Výrobcem těchto startovacích bloků je italská společnost Fiat Avio. Druhé dva startovací bloky označené PAL jsou na kapalné pohonné látky (UH–25 + oxid dusičitý) a vyvinou tah 1 334 kN (2x667 kN). Celková délka rakety je 56,2 m a hmotnost 420 t.

Další modifikace rakety Ariane 4 se liší pouze v kombinacích boosterů PAP a PAL a tím samozřejmě také v hmotnosti vynášeného nákladu. Druhá modifikace označená Ariane 44L poprvé odstartovala 27.10.1989. Na prvním stupni jsou navěšeny 4 boostery PAL. Hmotnost rakety vzrostla na 470 t a užitečné zatížení na 4 900 kg. V pořadí třetí Ariane 44P se čtyřmi boostery PAP dokáže na GTO vynést až 3 460 kg užitečného zatížení. Ariane 40 je nejslabším nosičem z rodiny raket Ariane 4. Na oběžnou dráhu je schopna dopravit pouze 2 100 kg. Raketa nemá žádné boostery. Startuje s nádržemi jen částečně naplněnými palivem. S plnými by neodstartovala! Poslední dvě modifikace rakety Ariane 42P a 42L mají dva boostery (Ariane 42P 2xPAP, Ariane 42L 2xPAL).

Všechny modifikace rakety Ariane 4 jsou doposud v aktivní službě. Starty probíhají po celou dobu z kosmodromu Kourou (CSG) ve Francouzské Guayaně. Následnicí Ariane 4 se stala Ariane 5, která již uskutečnila 12.7.2001 svůj desátý let.

[1] Letectví + kosmonautika 1987/12.
[2] Kusák, J.: Kosmické rakety dneška.
[3] Arianespace. Dostupné z: http://www.arianespace.com.

| Autor: Michal Václavík | Vydáno dne 14. 11. 2001 | 5469 přečtení | Vytisknout článek